18 Aralık 2014 Perşembe

Bekar Annelik Alternatif Yaratmaktır

2 yetişkinli bir ailenin bile çocuk büyütürken aşırı derecede yorulduğunu düşünürsek, bekar bir annenin tek başına çocuk bakarken, iş ve ev dengesini kafayı yemeden gününü geçirmesi gerçekten de çok zor olabiliyor (hoş, klasik yapıda erkeklerde pek yardımcı değil). Ben bekar anneliğin günlük rutinlerinin alternatif yollardan çok fayda göreceğini düşünüyorum.
Kargaşa sabahtan başlar ve güne iyi başlamak çok önemlidir ama özellikle uykusunu alamamış, huysuz veletlerle kolay olmuyor. Akşamdan çocuğun forması hazırlanır. Eğer kreşe giden bir çocuk ise ve giyim konusunda aşırı nazlı ise akşamdan ertesi gün üzerine giydirilecekler giyidirilir ve o şekilde yatırılır. Erkekler için eşofman takımları kızlar için tayt üzeri pamuklu elbiseler. Kışın bir hırka, kazak oldu bitti. Kendi kıyafet seçimlerini haftasonuna bıraksınlar, istedikleri gibi kot üzeri en iyi düğünlük gömlek veya kış ortası yazlık elbise ile takılsınlar. Hafta içi vakit yok. Sen çocuktan yarım saat evvel uyan, giyin, hazırlan, kahvaltısını hazırlarken bir fincan kahve iç. Sen ayılmadan sakın çocukları uyandırma, bu kötü bir fikir olur.
Kahvaltıyı sevmez mesela benim çocuk, süt içmez. Hafta içi kruvasan yer, yanına bitki çayı. Evde bol bol ayran bulunur bu nedenle, kalsiyumunu yoğurttan alsın diye. Bazı günlerde peynirli sandviç. Tutuştur eline kemirsin. Yumurtayı haftasonu veya bazı akşamlarda omlet formatında ver gitsin. Yemek konusunda kavgaya girişme. Meyve yemiyorsa, daya salatayı, kuruyemişi bir de pestili. Hiç tartışma, enerjini gereksiz yere harcama. Doyar o çocuk, doyar da büyür de.
Ütü ile uğraştıracak kumaşlardan kıyafet alma. Kıyafetlerini makineden çıkarınca düzgünce as, katla. En kırışık şey bile üzerinde açılır, dertlenme. Ütüyü toplu yapmaya kalkma. Giymeden evvel yap gitsin. 45 dakika yerine maksimum 3-5 dakika harcamış olursun. Ben, çok özel bir toplantı yok ise, maksimum tek bir parçayı ütülemek zorunda kalacak şekilde giyniyorum. Bekar anneyim, hem çocukla uğraşıp, hem de saatlerce ütü filan yapamam...kimse kusura bakmasın.
Temizlik haftada bir gün. Çocuk yardım etsin. Ver eline toz bezini silsin. Ben oğlumla arkadaşlarını 4 yaşından itibaren temizlik görevine verdim. Olduğu kadar. Onlar oyalanırken bezle filan, sen o arada yerleri süpürürsün. Yerleri silmesen de olur, tozlardan arındır yeter. Hiç alamasan bile bir sonbaharda bir de ilkbaharda yardımcı al eve. Cam pencere, dolap içleri bir güzel temizlesin. Banyo'yu temizlemek için duşa gir. Duşunu yapmadan evvel bir elden banyoyu yıkarsın. Mis gibi oldunuz işte...sıhhatler olsun. Çocuk ise yatmadan evvel yıkansın. Yıka, sar, sarmala yatır. Üşüttü mü derdi olmaz.
Yemek yapmak yorucu mu? Patlat bir makarna peynirli, üzme kendini. Salata yap içine az miktar ince bulgur koy ki bulgur sevmiyorsa bile tadını almadan yesin. Zamanında pazı'lı lazanya bile yapmışlığım var. Uğraşma çok yemekle. En kolay neyse onu yap, üzülme...pilav taze olduktan sonra hepsi güzel. Ellerine sağlık. Maksimum kişi başı bir tabak kullanmaya çalış. Fazla bulaşığa ihtiyacın yok. Yemeğini yiyen tabağını makineye koysun. Mutfakta günlük harcayacağın süre, yemek pişirmekle beraber 45 dakikanı almasın. O arada çocuk da sana gününü anlatsın, mutfak masasında resim filan yapsın.
Hafta sonu bir gün (tercihen cumartesi gecesi) salonda yap yatağını. Sehpanın üzerine bir tabakta biraz börek, kurabiye vs hazırla akşamdan. Çocuk uyandığında yanına gelsin. Aç bir çizgi film, sen 1 saat daha uyuklarken çocuk tabaktakileri yerken takılsın. En azından kendini bir miktar şımartmış olursun. İşe giderken müzik dinle, kitap oku. Kurma kafanda bir şeyleri. Meşgul tut kendini.
Ders mi çalıştırman gerekiyor? Sakince yapabiliyorsan yap. Yok benim gibi deliriyorsan bul bir üniversite öğrencisi gelsin anlatsın. Hem daha uygun fiyata anlatırlar hem de çocuk için iyi birer modeller kazanmış olursun. Bir süre bir şeylerden kısarsın, ödersin.
Çok para harcamamaya çalış. Başka çocuklarının eskilerini giydirmenin hiç bir sakıncası yok. Büyüdüğünde alırsın yeni kıyafetleri. Kitap al onun yerine, yaratıcı oyuncaklar, iyi kreş veya okul...
Arada kendini şımartmayı unutma. Çok bir şey yapmana gerek yok. Manikür yaptırmak bile iyi gelecektir.
Evet, bekar anne, tek başına çocuk bakarken çok yorulacaksın ve zorlanacaksın ama karşına sana yardımcı olacak biri çıkıncaya kadar kendine alternatifler yaratacaksın çünkü her şeyin alternatifi var ama kendini iyi hisseden, sağlıklı ve mutlu bir annenin alternatifi yok.

8 yorum:

  1. Sadece bekar değil, tüm ebeveynler için çok iyi tavsiyeler bunlar bence. Ben de bizim çözümleri yazayım, belki senin de hoşuna gidenler olur:
    - kahvaltı için müsli, süt veya yoğurt ile. içine bi kaşık bal veya pekmez.
    - Makarnaya kıyma da olur, ton balığı da. Proteinse protein. Kıymaya az biber, ton balığına labne peyniri krema yerine.
    - Bi ara havuç, biber, maydanoz, ince kıyıp buzdolabı poşetiyle porsiyonluk buzluğa attım. Makarnaya sos da olur çorbaya hazır malzeme de.
    - mercimek çorbası yaptım mı kazanla yapıyorum, bi hafta gidiyor. Severseniz tavsiye ederim.
    - Salata için otları haftalık yıkıyorum bi seferde, kurutup saklıyorum buzdolabı poşetiyle. Sona doğru yamulanlar oluyor ama baya hızlandırıyor salata işini.
    - Bitki çayı seviyor madem, al sana bağışıklık çayı: kök taze zencefil soy, bir limonla birlikte ince ince dilimle. Orta boy bir kavanoza bir ondan bi ötekinden yerleştir. Üstünü örtecek kadar bal koy, yallah dolaba. Bi gece beklesin, arada alt üst olsun (kapak sıkı olsun bu yüzden). Ertesi günden itibaren hem suyundan hem tanesinden iki kaşık al bardağa koy, üstüne sıcak su dök iç. İki kıştır çok faydasını gördük maaile. Dolapta bir ay gidiyor o yüzden ben büyük kavanoz yapıyorum. İçtikten sonra limonlarını da yiyorum ama zencefiller fazla baharatlı geliyor :)
    - Kıyafette hem çocuk hem de kendim için hemfikirim, kırışmayan kumaşlar hayat kurtarıcı. Temizlik, ütü de aynı şekilde. Ufak ufak yapıyor, evde beraber yaşıyorsak her şeyine katılmaları, öğrenmeleri lazım.
    - Kıyafet eşya değiştokuşu arkadaştan abiden abladan vs gayet doğal ve yararlı, biz de öyle büyüdük. Bizden kalanlar da küçüklere giderdi.
    - Facebook'ta freecycle istanbul diye bir grup var, bir bak derim. İhtiyaç karşılamak kadar, evdeki fazlalıkları ihtiyacı olana ulaştırmak için de gayet iyi.
    - Penguen çocuklar için bi dergi çıkarmış Süper Penguen diye. Yaşı denk geliyorsa tavsiye ederim.
    - Bizimki kek salata falan yaparken yardım etmeye meraklı. Ben karıştırayım, ben rendeleyeyim filan diyor. İlk yaptığında, vay canına salata yapmak ne kadar da zahmetliymiş demişti :) Faaliyetse faaliyet işte :))
    Selamlar ve çok çok kolay gelsin.
    Bilge

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bilge, ismin kadar bilge tavsiyeler...çok, çok teşekkür ederim. Freecycle'a da özellikle bakacağım. ya...bi harika olmuş bunlar :)

      Sil
    2. Rica ederim yahu ne demek :) Boşuna dememişler bi çocuk yetiştirmek için bir köy (dolusu insan) gerekir diye... Akılları ortaya koyup hayatı kolaylaştırmazsak kafayı yeriz :)

      Ya, bu yorumu yeni yazın posta kutusuna düşünce gördüm. Yorumunuza yanıt var gibisinden bi ayarı yok mudur blogun? Bir de tekrar okuyunca iki şey daha aklıma geldi:
      - Bir de Dünyalı diye bi çocuk dergisi var, çok başarılı. Bizim oğlanın yaşı büyüdü diye burun kıvırıyor ama ben alıp okuyorum valla :))
      - Ötekisi de kefir. Ayran seviyor madem, kefir de sever muhtemelen. Çok yararlı diyorlar. Çok zahmetli bişey de değil. (Bilge)

      Sil
  2. Neşe peşinize düşsün.. güçle sabırla inşallah daha güzel günlere..

    YanıtlaSil
  3. hay kalemine sağlık..

    YanıtlaSil
  4. Bekar anne ve bilge, tavsiyeler süper. İşlevsel ve zahmetsiz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Valla hayat ev işleriyle tüketmek için çok kısa... Doğru mu bilmiyorum ama Bill Gates demiş ki, zor bir işi tembel birine verin, işi kolay yapmanın bir yolunu bulsun. Benimki de o hesap :)) Mutfakta evde filan bi işin saatler alması kadar sinir olduğum şey yok. (Bilge)

      Sil